گزارش برگزاری همایش ملی نقد و تحلیل زندگی، شعر و اندیشه حکیم نزاری قهستانی

نقل قول مستقیم از دبیر محترم همایش

«همایش ملی نقد و تحلیل زندگی، شعر و اندیشه حکیم نزاری قهستانی» چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه 93 با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید شروع شد.

حضور مدیران بلند پایه استان خراسان جنوبی، استادان و پژوهشگران ارجمند و دانشجویان عزیز تحصیلات تکمیلی در مراسم افتتاحیه، پرشور و فراتر از ظرفیت تالار ولایت دانشگاه بیرجند بود.

پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و نماهنگی در ضرورت برپایی این همایش، رئیس محترم دانشگاه بیرجند، جناب آقای دکتر خلیلی، به میهمانان و پژوهشگران ارجمند خوش آمد گفتند و به ایراد سخنرانی خویش در اهمیت و قدمت تاریخی و فرهنگی شهر و دانشگاه بیرجند پرداختند و این همایش را گامی در جهت شناساندن حکیم نزاری قهستانی در کشور برشمردند.

در ادامه، امام جمعه فرهیخته و قائم مقام  محترم نماینده ولی فقیه در استان به شرکت کنندگان همایش خیر مقدم عرض کردند. ایشان حکیم نزاری را فارغ از بحث های مذهبی و به عنوان یک مسلمان از سرمایه های کشور دانستند و از غفلت درباره او ابراز تأسف نمودند و اظهار داشتند: « امیدواریم از برآیند این همایش، زمینه ای مهیا شود تا مزار این حکیم بزرگ بازسازی و مرمت شود؛ زیرا شأن علمی و فرهنگی این مرد بزرگ در حد سعدی و حافظ است و در بیرجند نیز مانند حافظیه و سعدیه شیراز، حکیمیه بنا شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضایی در ادامه به طرح برخی مسائل علمی با عنوان« در مذهب عاشقان، قرار دگر است» پرداختند.

قرائت شعر توسط استاد ناقوس و اجرای موسیقی به وسیله دو نفر از هنرمندان شهر به لطف و رونق فضای افتتاحیه افزود.

در ادامه، دبیر همایش پس از خوش آمدگویی به تمام شرکت کنندگان و سپاسگزاری از همه دست اندرکاران همایش بر لزوم برگزاری همایش حکیم نزاری و نقد منصفانه اندیشه و شعر وی تأکید کردند. جناب آقای دکتر محمد بهنام فر، حکیم نزاری قهستانی را از بزرگترین شاعران زبان فارسی و ارادتمندان به اهل بیت(ع) و از مفاخر استان خراسان جنوبی دانستند.

ایشان مقالات پژوهشگران را از لحاظ کمی و کیفی بسیار خوب ارزیابی کردند و تصریح نمودند: « از دویست مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش، صدوپنجاه مقاله پذیرفته شده که سی و شش مقاله در قالب شش نشست علمی و به صورت شفاهی ارائه می شود و بقیه در کتاب مقالات به چاپ خواهد رسید.»

جناب آقای دکتر سید مهدی رحیمی در مقام دبیر اجرایی همایش به قرائت سه پیام از استاد مظاهر مصفا، استاد محمدرضا راشد محصل و استاندار محترم خراسان جنوبی پرداختند.

سپس جناب آقای دکتر محمود رفیعی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، به بیان گزارشی از پیگیری های مستمر در راستای انتشار آثار نزاری قهستانی پرداختند. دیوان حکیم نزاری قهستانی، ادب نامه و سفرنامه حکیم نزاری قهستانی تا کنون به کوشش این حامی بزرگوار فرهنگ و ادبیات استان خراسان جنوبی به چاپ رسیده است.

همچنین در پایان مراسم افتتاحیه جناب آقای دکتر آکوچکیان جایگاه نزاری را در قرن هفتم و اوایل قرن هشتم بررسی کردند و آرا و افکار حکیم نزاری را در آن بستر و برهه از تاریخ، قابل تأمل و در خور توجه دانستند.

اختتامیه « همایش ملی نقد و تحلیل زندگی، شعر و اندیشه حکیم نزاری قهستانی» با تلاوت قاری خردسال، پنجشنبه یکم خرداد ماه 93 ساعت 17 در محل تالار ولایت دانشگاه بیرجند آغاز شد.

پس از پخش سرود جمهوری اسلامی، آقای دکتر محمد بهنام فر، به جمع بندی مطالب و سخنرانی های ایراد شده پرداختند. دبیر همایش، استقبال از همایش را باشکوه و بی نظیر دانست. همچنین بافت خاص شرکت کنندگان این همایش را از دیگر  امتیازات آن برشمرد؛ جوانان، فرهیختگان، نخبه های دانشگاه و اعضای هیأت علمی از سراسر کشور در این همایش شرکت کردند.

محور دوم سخنرانی آقای دکتر بهنام فر، تقدیر و تشکر از تک تک کسانی بود که در این همایش یاریگر ایشان بوده اند. تشویق های پی در پی شرکت کنندگان در سالن، حاکی از رضایت ایشان از عملکرد مسئولین همایش داشت.

دبیر همایش در محور پایانی سخن خویش، موارد ذیل را پیشنهاد کردند: مرمت آرامگاه حکیم نزاری قهستانی، خرید نهصد متر از زمین های اطراف آرامگاه توسط استانداری، ساخت فرهنگسرا، اختصاص یک روز در سال در استان یا کشور به نام نزاری، نامگذاری جشنواره های فرهنگی و ورزشی به نام حکیم نزاری، نامگذاری برخی خیابان ها به نام شاعر، اهتمام به چاپ آثار نزاری، ساخت فیلم کوتاه درباره حکیم توسط صدا و سیما، ثبت نام نزاری در مشاهیر و مفاخر یونسکو و غیره.

سپس معاونت محترم پژوهشی دانشگاه بیرجند با اشاره به قدمت تمدن شش هزار ساله و ادبیات سه هزار ساله ایران به سهم بسزای این کشور در رشد تمدن جهانی پرداخت. جناب آقای دکتر محمدعلی بهدانی از همه یاری دهندگان همایش حکیم نزاری تشکر کرد و ابراز امیدواری نمودند به زودی شاهد دومین همایش نزاری با موضوعی تخصصی در یکی از دانشگاه های بیرجند باشیم.

در واپسین دقایق همایش، پخش نماهنگ و اجرای موسیقی سنتی به همت کانون هنرمندان استان خراسان جنوبی، طراوت و صمیمیت به روند سخنرانی های همایش بخشید.

در پایان نیز سرکار خانم دکتر معین و سرکار خانم دکتر دبیران به تشریح نظرات و آرای خویش درباره شعر و اندیشه نزاری و شهر فرهنگی بیرجند پرداختند.

سرکار خانم عطوفی

فرم ورود اعضاء انجمن