باسمه تعالی
گزارش برگزاری همایش ملی زبان، فرهنگ و ادبیات بختیاری
همایش ملی زبان، فرهنگ و ادبیات بختیاری به عنوان سومین همایش، “نگاهی نو به زبان و ادبیات عامه” به همت دانشگاه پیام نور استان چهارمحال و بختیاری و با همکاری انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی در روز نوزدهم اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی، تفریحی لاله شهرکرد برگزار شد. تعداد صد و شصت و پنج مقاله در حوزه های مختلف زبانشناسی، ادبیات ، فرهنگ و هنر بختیاری به دبیرخانه همایش ارسال شد که از آن میان، تعداد صد و ده مقاله جهت چاپ و دوازده مقاله جهت ارائه پذیرفته شد.
در مراسم افتتاحیه آقای دکتر علیرضا آبرود ریاست دانشگاه پیام نور استان و رئیس همایش و آقای دکتر میرجلال الدین کزازی، استاد پیشین دانشگاه علامه طباطبایی و چهره ماندگار ادب فارسی درباره اهمیت زبان ها و گویش های بومی ایران و نقش آنها در تقویت زبان ملی و هویت ایرانی سخنرانی کردند.
سپس دکتر حمید رضایی دبیر علمی همایش گزارشی از روند برگزاری و مقالات رسیده، ارائه نمودند. علاقمندان و پژوهشگران فرهنگ و ادبیات بختیاری از مراسم افتتاحیه استقبال شایانی کردند. به گونه ای که برخی از شرکت کنندگان از مناطق مختلف ایران از جمله تهران، خراسان، مازندران، گیلان، فارس، کرمانشاه، لرستان، اصفهان و خوزستان در همایش حضور یافتند.
در پایان مراسم افتتاحیه، استاد کوروش اسدپور به اجرای موسیقی و شاهنامه خوانی پرداختند.
در نشست علمی نخست همایش، آقای دکتر حسن ذوالفقاری مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با موضوع گونه شناسی شعر بختیاری و لری به ایراد سخنرانی پرداختند. سپس آقای دکتر علی محمدی، استاد دانشگاه بوعلی همدان با موضوع بازشناخت علیمراد خان بختیاری با تکیه بر سروده های عالمتاج قائم مقامی سخنرانی نمودند.
در نشست علمی دوم، مقالات آقایان دکتر عباس قنبری عدیوی با عنوان بردشیر در فرهنگ عامه بختیاری، دکتر مرتضی طاهری اردلی با عنوان زبان بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری، ظهراب مددی با عنوان واژگان خویشاوندی در بختیاری و خانم دکتر منیژه کاوه با عنوان بررسی جایگاه شادکامی مولفه ای از روانشناسی مثبت گرا در آئین بختیاری و آقای ابراهیم ظاهری عبدوند با عنوان بررسی قصه خیر و شر در هفت پیکر نظامی با بازنویسی خلاق آن به گویش بختیاری ارائه گردید.
در نشست علمی سوم مقالات آقایان روح اله کریمی نورالدین وند با عنوان بلوط در فرهنگ بختیاری، آرمان راکیان با عنوان جستاری در ادبیات غنایی بختیاری خانم مریم قنبری عدیوی، با عنوان تاثیر عناصر چهارگانه طبیعت در نقوش دست بافته های عشایر بختیاری و خانم الهه خوشبخت با عنوان نقد مؤلفه های ادبیات رسمی و ادبیات بختیاری ارائه گردید.
در مراسم اختتامیه آقایان نوربخش احمدزاده و میلاد صادقی به شاهنامه خوانی پرداختند. همایش با تجلیل از میهمانان ویژه و پژوهشگران برتر به پایان رسید.
از برنامه های جانبی همایش، نمایشگاه آثار و کتاب های انتشار یافته در حوزه های مطالعات بختیاری و نیز صنایع دستی بختیاری بود که مورد استقبال شرکت کنندگان در همایش نیز قرار گرفت.
لازم به ذکر است که بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی، بنیاد ایرانشناسی شعبه چهارمحال و بختیاری، بنیاد نخبگان استان ، نیروی انتظامی ، میراث فرهنگی و گردشگری، پارک علم و فناوری، دانشگاه شهرکرد، جهاد دانشگاهی، دانشگاه علمی کاربردی، نهاد کتابخانه های عمومی و صدا وسیمای استان از برگزاری این همایش حمایت و پشیبانی نمودند.

سرکار خانم عطوفی

فرم ورود اعضاء انجمن